fredag den 27. juli 2012

Røde Linser!

Den røde linse, også kaldet splitlinsen, er blevet dyrket siden urtiden. Vi hører også linsen omtalt i bibelen, hvor Esau sælger sin førstefødselsret for en skål linser. Linsen stammer fra den gyldne halvmåne, som er et område der går igennem mellemøsten, men man mener at det var romerne der havde linsen med til Europa. I religiøse samfund, hvor man faster, spiser man lige før fasten ofte linser, da de er svært fordøjelige pga, deres høje indhold af protein, altså man er mæt af dem længe. Linsen tilhører ærteblomstfamilien og er en af grundingredienserne i det indiske køkken. Linser har et meget højt indhold af kostfibre, de har også mange B vitaminer og mineraler som kalium og jern. De røde liner skylles altid grundigt før kogning og de behøver ikke stå i blød. Røde linser indeholder 27 g. protein pr100 g.

Personligt er jeg rigtig glad for den røde linse, jeg bruger den i supper, da den let koger ud. Jeg tilføjer dem direkte i suppen, og lader dem koge med i ca. 20 min. De røde linser bliver næsten kogt til en grød. De er meget velegnede til linsefrikadeller, her er en opskrift jeg ofte vender tilbage til, den er selvopfunden og super lækker:

Du skal bruge:

3 dl. røde linser
1 løg
1/2 rød chili
2-3 spsk. kapers
1 gulerod
2 spsk. olivenolie
1 stor tsk. karry
1 tsk. havsalt
Ca. 2 dl. hvedemel/kikærtemel.


Kog linserne efter kogeanvisningen på pakken! Imens de koger skrælles og hakkes løget og puttes i en skål. Hak chilien fint og bland den med løget. Hak kapers groft og tilsæt også dem. Skræl guleroden og riv den på den fine side af rivejernet. tilsæt guleroden sammen med mel og olie, karry og havsalt. 
Når linserne er færdig røres de i blandingen, lad hele herligheden stå og køle lidt af, inden dellerne formes og steges i lidt vegetabilsk olie på en varm pande. (hvis du syntes farsen er for våd, så bare tilsæt lidt mere mel, men farsen skal være lidt klistret) 

Server evt. dellerne med en god frisk salat og grove ris. Dellerne er også gode dagen efter på rugbrød eller som en snack. Velbekomme (: 





0 kommentarer:


Velkommen til Pablos Corner (:

Jeg er blevet vegetar for ca. 3 år siden, og er for nylig begyndt at leve vegansk. Jeg har en passion for grøn mad. Jeg elsker at stå i mit køkken og eksperimentere, smage til og finde på nye retter. Pablo og jeg bor i det sydfynske, hvor vi har både strand, skov og drivhus tæt på.
Til hverdag læser jeg til socialrådgiver, hvilket jeg også brænder meget for.
Denne blog vil handle om grøn livsstil, og alt hvad dertil kommer. Dyrenes velfærd, veganske produkter, kærlighed til naturen og meget andet. Du skal være vekommen til at komme med forslag til emner som kunne være interessante at skrive om.

De kærligste hilsner fra Pablos Corner.