mandag den 30. juli 2012

De hellige køer!


I går var jeg ude og gå en tur i det regnfulde sommervejr, og jeg mødte på min vej en stor flok køer. Jeg stoppede og snakkede lidt med dem og gav dem lidt græs og da jeg så gik videre kom jeg til at tænke på hvor begrebet "en hellig ko kommer fra"? I Indien er koen et helligt dyr, og her hjemme masseproducere vi dem, med det ene formål, at spise dem. Det er da noget af en kontrast må man sige.


Det er indenfor den hinduistiske tro at koen er hellig, og i nogle indiske stater er det forbudt at slagte køer. Køerne er hellige fordi de symbolisere det moderlige og det frugtbare. Man tænker umiddelbart at en hellig ko, nok er en meget forkælet ko, men her tager man fejl! For køerne får faktisk lov at gå i gaderne og mere 
eller mindre passe sig selv! 





De "hellige" køer er udmagrede og sølle, de lever af det affald de kan finde på gaden, og i det hele taget er der ikke meget helligt over den behandling de får. 
Hvad er så værst? Kun at komme til verden for at ende som bøf? eller at leve et uværdigt liv i indiens gader? Ja jeg har ikke svaret på det spørgsmål, tænker at begge muligheder er ret triste!



Nu lever jeg som sagt vegetarisk, så jeg spiser slet ikke jo slet ikke køerne, og jeg er godt klar over at mennesker som lever grønt ikke er i overtal, og det er jo drømmetænkning at det nogensinde vil ske. Men man kan jo tænker over hvor det kød man spiser kommer fra.

Man kan vælge økologi. En "økologisk ko" skal f.eks. have mulighed for at bevæge sig og få motion. på et økologisk landbrug skal køerne også have naturligt dagslys hver dag. 

To så enkle eksistentielle ting som muligheden for at bevæge sig, og at se dagslys! Det må da være de mindste rettigheder alle levende væsner skal have muligheden for at nyde godt af. Det er jo helt igennem ondt at nogle dyr ikke får den lille glæde i livet! 


Så økologi kan være en del af svaret! Respekt for liv! En anerkendelse af at dyr også er levende tænkende væsner, som både kan føle smerte og glæde! Så lad os sammen stoppe mishandlingen af dyr!




0 kommentarer:


Velkommen til Pablos Corner (:

Jeg er blevet vegetar for ca. 3 år siden, og er for nylig begyndt at leve vegansk. Jeg har en passion for grøn mad. Jeg elsker at stå i mit køkken og eksperimentere, smage til og finde på nye retter. Pablo og jeg bor i det sydfynske, hvor vi har både strand, skov og drivhus tæt på.
Til hverdag læser jeg til socialrådgiver, hvilket jeg også brænder meget for.
Denne blog vil handle om grøn livsstil, og alt hvad dertil kommer. Dyrenes velfærd, veganske produkter, kærlighed til naturen og meget andet. Du skal være vekommen til at komme med forslag til emner som kunne være interessante at skrive om.

De kærligste hilsner fra Pablos Corner.