onsdag den 1. august 2012

Pastasalat med spinat og broccoli!

Broccoli kan være helt vildt lækkert og også helt vildt kedeligt, men en ting er sikkert, det er rigtig sundt! 
Broccolien er fyldt med C, K, A, B og E vitamin, som styrker immunforsvaret. Den indeholder mange antioxidanter. Broccoli hører til korsblomstfamilien og den gror vildt i området omkring middelhavet.
Man har kunne købe broccoli i Danmark siden 1957, men f.eks. i Italien har man dyrket den de sidste 2000 år. Broccoli kan virke forebyggende på nogle former for kræft. Hvis man damper sin broccoli, får man mest ud af alle de gode ting den indeholder.


Pastasalat med broccoli:
1 broccoli
3 store håndfulde frisk spinat
5 tomater
1 ds. salatbønner (eller andre bønner)
1 rødløg
1/2 squash
2 dl. grønne linser
1 tsk. stærk karry
1 tsk. tørret citrongræs.
havsalt
Evt. syltede løg som tilbehør
1 pose fuldkornspasta

Kog linserne ca. en halv time og kog pastaen efter anvisningen på posen. Hak løget og varm lidt olie op på en pande, brænd karryen af i panden og tilsæt citrongræs, tilsæt den skyllede spinat og lad den stege med på panden til den er helt mørkegrøn. Broccolien deles i små buketter og dampes let. Hak tomaterne og squashen, bland med bønnerne i en skål. Bland hele herligheden sammen, smag til med salt og spis (: Det smager skønt med syltede løg til (:




Citrongræs bliver normalt brugt i orientalsk madlavning. 
Den dufter og smager kraftigt af citron, og jeg syntes den kan give et friskt pust til maden. Man kan også bruge den i te.
Jeg har købt denne citrongræs fra urtekram i netto. Tror det fås i de fleste supermarkeder. 







0 kommentarer:


Velkommen til Pablos Corner (:

Jeg er blevet vegetar for ca. 3 år siden, og er for nylig begyndt at leve vegansk. Jeg har en passion for grøn mad. Jeg elsker at stå i mit køkken og eksperimentere, smage til og finde på nye retter. Pablo og jeg bor i det sydfynske, hvor vi har både strand, skov og drivhus tæt på.
Til hverdag læser jeg til socialrådgiver, hvilket jeg også brænder meget for.
Denne blog vil handle om grøn livsstil, og alt hvad dertil kommer. Dyrenes velfærd, veganske produkter, kærlighed til naturen og meget andet. Du skal være vekommen til at komme med forslag til emner som kunne være interessante at skrive om.

De kærligste hilsner fra Pablos Corner.