fredag den 31. august 2012

Hvidkålsbomber...

Da jeg var tidligt oppe i dag, og stod og lavede min morgenthe, syntes jeg, jeg kunne mærke efteråret sniger sig ind i haven (: Efteråret er både slutningen på sommeren, men også starten på en hyggelig tid! 

Hvidkål er en af de ting jeg forbinder med den koldere tid, og også nok ret meget ynglingskål for mig. Tænkte det var lige tidligt nok at lave stuvet hvidkål, men så fandt jeg på disse hvidkålsbomber.

Hvidkålet høre til korsblomstfamilien, og har siden middelalderen været en almindelig spise i Danmark. Man mener at romerne bragte hvidkålet til Europa fra middelhavsområdet. Det tunge hovedhvidkål som vi kender det i dag kom dog først frem i det 16 århundrede. Det første hvidkål var ikke hovedformet som vi kender det i dag. 

Hvidkål er sundt, og men kan tilberede det på uendelig mange måder, kun fantasien sætter grænser (:

Hvidkålsbomber:

Fyld:
Ca. 300 g. hvidkål
2 løg 
Ca. 200 g. champignon
3-4 fed hvidløg
1 dl. soyafløde
Ca. 10 cherrytomater
Salt og peber. 
1 pakke butterdej. (kan fås vegansk i lidl)


Fremgangsmåde: Tænd ovnen på 175 grader varmluft. Hak alle grøntsagerne, undtagen tomaterne, og svits hele herligheden på en pande med lidt olie, på middelvarme i nogle minutter. 
Tilsæt soyafløden og lad det simre nogle minutter. Smag til med salt og peber. Hæld fyldet over i en skål og lad det køle lidt af. Hak tomaterne og rør dem i fyldet. (Der bliver fyld til 6 bomber)

Tag nu en kagerulle og rul butterdejspladerne lidt større, placer fyld på midten af dejen, saml hjørnerne midt på og luk til så godt du kan. (de skal helst være helt lukkede) Vend nu bomben om og lig den på en bageplade med bagepapir. (siden du har samlen hjørnerne i skal ligge nedad) Prik huller i bomberne og bag dem i ovenen til de er gyldne på overfladen. 


0 kommentarer:


Velkommen til Pablos Corner (:

Jeg er blevet vegetar for ca. 3 år siden, og er for nylig begyndt at leve vegansk. Jeg har en passion for grøn mad. Jeg elsker at stå i mit køkken og eksperimentere, smage til og finde på nye retter. Pablo og jeg bor i det sydfynske, hvor vi har både strand, skov og drivhus tæt på.
Til hverdag læser jeg til socialrådgiver, hvilket jeg også brænder meget for.
Denne blog vil handle om grøn livsstil, og alt hvad dertil kommer. Dyrenes velfærd, veganske produkter, kærlighed til naturen og meget andet. Du skal være vekommen til at komme med forslag til emner som kunne være interessante at skrive om.

De kærligste hilsner fra Pablos Corner.