tirsdag den 28. august 2012

Lilla Blomkål... Økologisk endda!! 

Lilla Blomkål!!! Altså det kan godt være det er mig der bare endnu ikke har opdaget det, men stødte på et lilla blomkålshoved da jeg handlede den anden dag! Og det måtte jeg selvfølgelig bare have med hjem, og da det både var økologisk og dansk, så må man gå ud fra at den lilla farve ikke er kommet fra noget giftigt! Det læste jeg lige lidt op på da jeg kom hjem:

Man siger at det lilla blomkål er opstået i slutningen af 80erne, ved en mutation. I USA har det lilla blomkål været tilgængeligt i mange år, og bliver brugt til finere madlavning. Blomkål høre til korsblomstfamilien. Det lilla blomkål også kaldet Purple Grafitti, får sin lille farve pga. dets store indhold af Anthocyaniner som også farver f.eks. rødvin og rødkål.
Anthocyaniner er et antioxydant, som menes at have en helbredende effekt. Man kan tilberede det lilla blomkål, ligesom man tilbereder det almindelige hvide, og det smager også præcis af det samme, men farven er virkelig funky (: 

 Som i kan se på billedet købte jeg også et orange blomkål, det har jeg ikke brugt endnu, for kunne bare ikke lade være med at bruge det lilla først! Købte også en Romanesco, som også stadig ligger i køleskabet og venter!

Pastaret med lilla blomkål:

2 løg
1/2 rød chili
3 fed hvidløg
3-4 tsk god karry
2 ds. hakkede tomater
1 ds. kikærter
1 ds. majs
1 rød peberfrugt
1 gul peberfrugt
2 spsk. sød paprika
salt og peber
2 dl. soyafløde
1 lilla blomkålshoved (eller bare et blomkålshoved)
lidt olie til gryden
1 pose god pasta. 

Fremgangsmåde: Hak løg, hvidløg og chili og svits det hele i en mellemstor gryde, tilsæt karryen og lad svitse et par minutter mere. Tilsæt nu de to dåser hakkede tomater. skru ned for varmen. Kog evt. din pasta nu.
Når du ordner blomkålet, kan du dele det i små buketter og lade det ligge i en skål med koldt vand og salt, det vil gøre, at hvis der sidder noget skidt inde i blomkålet, trækker det ud i vandet. Så det kan du jo gøre nu, så det er klar til brug. 
Hak peberfrugterne og tilsæt dem, sammen med paprika, kikærter, majs og blomkål, lad hele herligheden simre i 10 minutters tid. Smag til med salt og peber, tilsæt soyafløde og efter nogle minutter er retten færdig.

Farven kogte lidt ud af blomkålet, næste gang vil jeg nok bruge det i en frisk salat, eller en meget lys ret, så farven rigtig kommer frem.


3 kommentarer:

Anonym sagde ...

man får rigtig lyst til at lave mere vegetarisk mad. kh jerpedes

Unknown sagde ...

Hej Jerpedes (:

Er glad for at du syntes det ser appetitligt ud! Håber du vil læse med her på bloggen i fremtiden (:

Anonym sagde ...

det kan du tro jeg vil - det bliver det første sted jeg slår op, når jeg ikke ved hvad jeg skal lave at spise en aften -


Velkommen til Pablos Corner (:

Jeg er blevet vegetar for ca. 3 år siden, og er for nylig begyndt at leve vegansk. Jeg har en passion for grøn mad. Jeg elsker at stå i mit køkken og eksperimentere, smage til og finde på nye retter. Pablo og jeg bor i det sydfynske, hvor vi har både strand, skov og drivhus tæt på.
Til hverdag læser jeg til socialrådgiver, hvilket jeg også brænder meget for.
Denne blog vil handle om grøn livsstil, og alt hvad dertil kommer. Dyrenes velfærd, veganske produkter, kærlighed til naturen og meget andet. Du skal være vekommen til at komme med forslag til emner som kunne være interessante at skrive om.

De kærligste hilsner fra Pablos Corner.