fredag den 21. september 2012

Suppe med hokkaidogræskar!


Mig og min bror glæder os hvert år til efteråret starter, for så skal vi lave græskarsuppe! Det smager bare så godt, og er rigtig efterårshyggemad. 

Græskaret er blevet dyrket af indianere i mange hundrede år, men hokkaidogræskaret stammer oprindeligt fra Japan.) Hokkaido er faktisk en ø i det japanske øhav.) Det har et stort indhold af antioxydanter. Hokkaidogræskaret virker varmende på kroppen og egner sig derfor godt til efterårs/vintermad. (andre græskar virker kølende på kroppen) Man kan bruge hokkaidogræskaret til mange ting, som tærter, og de skulle være fantastiske til pomfritter (det skal prøves), til pure, og postejer. 
Men her i hytten laver vi altså suppe af dem

Du skal bruge:

3 Små hokkaidogræskar (eller 1 stort)
3 løg
2 spsk. stærk karry
4 fed hvidløg
Et godt stykke ingefær
1/2 rød chili
Ca. 1 l. kogt vand
Salt og peber efter smag

Server med facon, opskriften finder du her:


Fremgangsmåde: Find din bedste suppegryde frem (:  Skræl græskarene og pil kernerne ud (hvis du skyller dem, og steger dem på panden med salt, bliver de til en god og meget sund snack) Og hak løg, chili og hvidløg, svits dem i gryden i lidt olie. Skræl og riv ingefæren og tilsæt den til løget sammen med karry. Tilsæt det kogte vand og græskarterningerne. Herefter tilsættes vand så græskarene er dækket. Lad nu suppen simre til græskarene er bløde, det kan godt tage lidt over en time. Nu blendes suppen med en stavblender, og smages til med salt og peber. 


0 kommentarer:


Velkommen til Pablos Corner (:

Jeg er blevet vegetar for ca. 3 år siden, og er for nylig begyndt at leve vegansk. Jeg har en passion for grøn mad. Jeg elsker at stå i mit køkken og eksperimentere, smage til og finde på nye retter. Pablo og jeg bor i det sydfynske, hvor vi har både strand, skov og drivhus tæt på.
Til hverdag læser jeg til socialrådgiver, hvilket jeg også brænder meget for.
Denne blog vil handle om grøn livsstil, og alt hvad dertil kommer. Dyrenes velfærd, veganske produkter, kærlighed til naturen og meget andet. Du skal være vekommen til at komme med forslag til emner som kunne være interessante at skrive om.

De kærligste hilsner fra Pablos Corner.