mandag den 17. september 2012

Vegansk æbletærte, god til efterårshygge (:

Efteråret banker på døren, og man kan ligesom fornemme at kulden kommer krybende, det er da bare så hyggeligt! Den anden aften blev der for første gang i år tændt op i brændeovnen og det var rigtig ruskevejr udenfor. 

Efteråret er også æbletid, og min mor har været på æblerov og kom hjem med en hel kasse lækre efterårsæbler. Man har spist æbler i Danmark rigtig rigtig længe, man spiste allerede æbler her i Jernalderen som er omkring 2400 år siden. De søde æbler kom dog først til Norden senere, dengang var det små sure æbler man fandt i skoven som blev spist her. I nordens mytologi har æbler også en stor betydning, de fleste af os kender nok den nordiske gudinde Ydun, som gav aserne nogle ungdomsæbler at spise, så de aldrig skulle ældes. 

Æbletærte er jo en dejlig ting, meeen hvad gør man lige når den skal være vegansk? Man starter med at lave en portion hørfrøslim. Ved godt det ikke lyder så lækkert, men det er en af de bedste og billigste æggererstatninger (af hvad jeg ved ihvertfald) man kan lave, nemt og billigt. Man vejer 100 g. hørfrø af og koger dem i ca. 1 liter vand. man lader det koge i ca. 5 til 7 min, sir vandet fra i en skål og smider frøene ud. Vandet du har siet fra, har ca. samme konsistens som æggehvider og kan nu bruges i kager ligesom man ville bruge æg. 

Jeg havde ikke noget dl. mål da jeg lavede denne kage, så jeg brugte en lille kop til at måle af med, i ved sådan en lille gammeldags kaffekop, svarer ca. til 1 dl. 

2,5 kopper hørfrøslim
60 g. flydende becel.
180 g. rørsukker
2 tsk. bagepulver
160 g. hvedemel.
2 kopper rismælk
Vanillekorn fra 1 vanillestang.
4-5 små æbler
Kanelsukker til at strø over kagen.

Fremgangsmåde: Tænd ovnen på 200 grader. Pisk rørsukker og hørfrøslim sammen, pisk indtil sukkeret er opløst. Pisk flydende becel og rismælk i blandingen. I starten ser det lidt underligt ud, men bare bliv ved med at piske til det er blandet til en ensartet masse. Bland alle de tørre ingredienser i en skål og pisk dem i hørfrøblandingen lidt efter lidt. Hæld dejen i en smurt tærteform. Skræl æblerne og Skær dem i tynde både, lig dem i et cirkelmønster (hvis du syntes) oven på dejen og strø til sidst med kanelsukker. Bag Tærten ca. 20 til 25 minutter, du kan tjekke om den er færdig ved at stikke i midten med en strikkepind, hvis der ikke hænger noget ved er den færdig.


Server evt. med soyaflødeskum (: mums!



0 kommentarer:


Velkommen til Pablos Corner (:

Jeg er blevet vegetar for ca. 3 år siden, og er for nylig begyndt at leve vegansk. Jeg har en passion for grøn mad. Jeg elsker at stå i mit køkken og eksperimentere, smage til og finde på nye retter. Pablo og jeg bor i det sydfynske, hvor vi har både strand, skov og drivhus tæt på.
Til hverdag læser jeg til socialrådgiver, hvilket jeg også brænder meget for.
Denne blog vil handle om grøn livsstil, og alt hvad dertil kommer. Dyrenes velfærd, veganske produkter, kærlighed til naturen og meget andet. Du skal være vekommen til at komme med forslag til emner som kunne være interessante at skrive om.

De kærligste hilsner fra Pablos Corner.