søndag den 19. august 2012

Forvirringen om vitaminpillen?

Når man er vegetar/veganer er det jo vigtigt at man sørger for at få hvad man skal have af vitaminer og mineraler..... eller hvordan er det lige med det?
Jeg har ikke taget kosttilskud eller vitaminpiller (er det egentlig ikke næsten det samme?) imens jeg har været kødfri. Jeg er på mit 3 år uden kød og er langsomt ved at droppe resten af de animalske produkter. Mange af mine nærmeste. som alle spiser kød sagde i starten tit ting i stil med "jamen hvad skal du så leve af?" og "Nu SKAL du altså sørge for at få hvad du har brug for, vitaminer altså!". Jeg har bare tænkt, jaja det skal jeg nok, jeg er sund og rask, jeg mangler jo ikke noget!

Nå men så fik jeg pludselig et sår på hagen, det tænkte jeg ikke videre over, troede det var et forkølelsessår, dem har jeg altid lidt meget af, men da det hverken kløede eller gik i sig selv, men blev ved med at være ret "friskt" hvis man kan sige det, så begyndte jeg at undre mig.

Så var jeg i helsen og handle en dag, hvor hende der arbejder der siger, åh nej har du fået et B12sår? Jeg spørger uvidende som jeg er, hvad et B12sår er for noget? Det skulle være nogle sår man kan få i ansigtet som følge af mangel på B12, som er et vitamin der næsten kun findes i animalske produkter. Jeg har stadig et ar efter dette sår, og det er vel ca. 4 måneder siden jeg havde det. 

Efterfølgende har jeg spurgt mig frem i vegetar/veganerkredse, og her er der nogle der nærmest er ved at falde ned af stolen af grin over spørgsmålet om mangel på B12, og andre der tager det meget alvorligt og spiser bunker af kosttilskud, fordi de er bange for at komme i underskud af vitaminer og mineraler.

Ja der findes hvad der syntes som millioner af råd om ernæring for os med grønne madvaner.

Nu syntes jeg så det blev lidt svært at finde rundt i, så jeg har købt et glas spektro-veg, som ses på billedet. Det er sådan en multivitaminpille, som indeholder et væld af vitaminer og urter, og som er uden animalske stoffer. Generelt hælder jeg meget til at man langt hen af vejen kan føle hvad kroppen har brug for, spise sundt og varieret og tror på, at man når det meste af vejen på den måde. Der er meget modstridende meninger om hvorvidt kosttilskud er nødvendige. Jeg syntes det er en jungle at finde rundt i... hvad syntes i?

7 kommentarer:

Iben sagde ...

Jeg er vegetar og tager ikke kosttilskud som sådan, men prøver dog at være lidt opmærksom på B12 og omega-3. Omega-3 får jeg ved at tilføje lidt hakket hørfrø i min morgenmad, men B12 har jeg ikke fundet nogen løsning på. Kiggede lige lidt rundt på nettet - på Netdoktor mener de åbenbart, at vegetarer og veganere bør tage kosttilskud.

Björg sagde ...

Jeg er selv pesco-vegetar så jeg ved ikke om du kan bruge min "erfaring" til noget, men jeg har være pesco-vegetar i 3 år og har aldrig taget kosttilskud. Jeg spiser så fisk ca. 1 gange om måneden eller mindre, men drikker mælk og spiser ost ligesom alle andre mennesker (dog sikkert betydeligt mindre. haha). Jeg har fået taget en blodprøve hvert år bare for at se, om jeg mangler vitaminer eller andet, men min læge har faktisk været meget overrasket over hvor meget protein og B12 jeg får. Det er på normalt niveau - dvs. jeg får lige så meget protein og B12 som en kødspiser. Derudover er mit kolesterol-level meget lavt, da jeg ikke spiser så mange animalske produkter.
Så lige for at sige det kort har jeg aldrig haft problemer, men vi spiser også masser af bønner og andre proteinrige fødevarer :)

Unknown sagde ...

Hej Iben (: Var ikke klar over at man kan få omega3 igennem hørfrø! Tak for tippet!

Hej Björg (: Kan helt klart bruge det til noget, det er jo netop derfor jeg skriver sådan et indlæg, er nysgerrig på andre grøntæderes tanker om emnet (: Jeg har ikke selv taget kosttilskud i de snart 3 år jeg ikke har spist kød. Jeg får stort set ingen animalske produkter mere. Er først blevet aktuelt med det kosttilskud da jeg fik det sår der. Har heller aldrig følt jeg har manglet noget i min kost.

Jane Hoffmann sagde ...

Jeg har været vegetar i 22 år, og veganer i 13 år. Jeg har aldrig hørt om B-12 sår, og jeg har haft B-12 vitamin mangel rigtig meget.

Men ja, det er vigtigt med kosttilskud, hvis du er veganer gennem flere år, og i mindre grad også som vegetar. Der er B-12 vitamin i æg og mælkeprodukter, og hvis du er usikker på, om det er nok, så kan du få en blodprøve hos lægen. Det er ikke sjovt at mangle det, men der går nogle år, før man udvikler B-12 vitamin mangel.

Ud over B-12 vitamin mangel, har jeg især haft D-vitamin mangel, jern-mangel. Hvor meget det hænger sammen med min kost, ved jeg ikke.

Derudover har jeg i mindre grad manglet diverse andre stoffer, bl.a. protein. Jeg er veganer på diæt, og jeg har svært ved at spise varieret nok på min diæt, men jeg kan ikke tåle andet. Jeg har en dårlig fordøjelse, og det har også betydning.

For at få nok protein, spiser jeg ærter, champignon og quinoa, og også rimelig ofte bønner, linser og kikærter. For at få jern, har jeg spist amino-jern, men nu er jeg gået over til kräuterblut. Jeg får indsprøjtninger med B-12 vitamin og D-vitamin.

Jeg tager af og til tilskud af fiskeolie. Hørfrø indeholder forstadiet til omega-3, som de fleste mennesker kan omdanne til omega-3.

Jane Hoffmann sagde ...

Mit navn kom vist ikke med.

Unknown sagde ...

Hej Jane (:

Tak for en meget brugbar kommentar! Du skriver at du har haft meget B12 mangel, hvordan mærker man at man mangler B12?

Hvordan kan det være du får nogle vitaminer i indsprøjtninger i stedet for bare at tage dem som vitaminpiller?

Håber ikke jeg spørger dumt, er bare nysgerrig på det (:

Anonym sagde ...

Kort info:
http://www.govegan.dk/sundhed

Mere dybdegående info:
http://plantemad.dk/b12.html

Endnu mere dybdegående info:
http://www.veganhealth.org/articles/vitaminb12

Dette er fra et veganerperspektiv, men også flere lakto-ovo-vegetarer kommer i B12-mangel over tid. Hvis du vil have et mindre kraftigt tilskud, kan jeg anbefale Veg 1 fra Vegan Society:
http://shop.vegansociety.com/index.php?cPath=33&osCsid=eufdjv9dsfo00p5mo9gand7052


Velkommen til Pablos Corner (:

Jeg er blevet vegetar for ca. 3 år siden, og er for nylig begyndt at leve vegansk. Jeg har en passion for grøn mad. Jeg elsker at stå i mit køkken og eksperimentere, smage til og finde på nye retter. Pablo og jeg bor i det sydfynske, hvor vi har både strand, skov og drivhus tæt på.
Til hverdag læser jeg til socialrådgiver, hvilket jeg også brænder meget for.
Denne blog vil handle om grøn livsstil, og alt hvad dertil kommer. Dyrenes velfærd, veganske produkter, kærlighed til naturen og meget andet. Du skal være vekommen til at komme med forslag til emner som kunne være interessante at skrive om.

De kærligste hilsner fra Pablos Corner.