onsdag den 15. august 2012

Rugbrød!





Rugbrød skal i min verden være hjemmebagt, men tror det er fordi jeg er vant mig til det hjemmebagte, og så smager det man køber i butikkerne bare ret fesent!

Rugbrødet er jo virkelig en af hjørnestenene i det danske køkken, men vi spiser desværre mindre og mindre rugbrød, fast food er ved at overtage scenen. 
Man spiser stort set ikke rugbrød syd på, det kan have noget at gøre med at det er bedre at dyrke rug i det nordlige klima, og udbyttet af rugen er større her. 
Rugbrød var allerede almindeligt i middelalderen, hvor man spiste det under de varme retter. Dengang kom ordet brød også ind i det danske sprog. Hvis man er interesseret i brødets historie kan er denne side rigtig fin:
Som sagt så er hjemmebagt rugbrød jo helt fantastisk, så her kommer opskriften på.... ja jeg vil kalde det, verdens bedste rugbrød!

Du skal bruge:
1 portion surdej
1,5 liter vand
500 g. hvedemel
1000 g. groft rugmel
5 tsk. salt
1 maltøl (anbefaler en mørk maltøl)
1.5 dl. vand
0,5 liter knækkede rugkerner
0,5 liter blandede kerner.
(ja jeg plejer at måle kernerne af i et litermål, så passer det)


Surdejen og 1,5 liter vand, røres sammen med hvedemal, rugmel og salt, blandingen røres til en tyk grød, den stilles et lunt sted i 12-24 timer. (til dagen efter er fint hvis man ikke har så meget tid)
Herefter tages surdej fra der svarer til den portion du brugte da du startede brødet.
Nu blandes øllet og 1,5 dl. vand i blandingen sammen med kernerne.
Dejen fordeles i to rugbrødsforme og stilles tildækket  i halvanden time. Herefter pensles brødene med vand, først bages de i 1 time og et kvarter ved 100 grader, og derefter 1 time og et kvarter ved 175 grader.

Det er en lang men hyggelig proces at bage et rugbrød, og det er det hele værd når man sætter tænderne i det (:

OBS: Hvis man ikke lige ligger inde med en surdej i forvejen, kan den købes forskellige steder. Jeg købte min i helsekosten, den er af mærket aurion. Man kan have den stående i køleskabet et par uger før man bruger den igen. Hvis man husker at tage surdej fra når man bager skal man kun købe den en gang, og det er jo smart. 

Brug evt. lækker økologisk mel og kerner til dit brød (:

0 kommentarer:


Velkommen til Pablos Corner (:

Jeg er blevet vegetar for ca. 3 år siden, og er for nylig begyndt at leve vegansk. Jeg har en passion for grøn mad. Jeg elsker at stå i mit køkken og eksperimentere, smage til og finde på nye retter. Pablo og jeg bor i det sydfynske, hvor vi har både strand, skov og drivhus tæt på.
Til hverdag læser jeg til socialrådgiver, hvilket jeg også brænder meget for.
Denne blog vil handle om grøn livsstil, og alt hvad dertil kommer. Dyrenes velfærd, veganske produkter, kærlighed til naturen og meget andet. Du skal være vekommen til at komme med forslag til emner som kunne være interessante at skrive om.

De kærligste hilsner fra Pablos Corner.