torsdag den 9. august 2012

Hjemmelavet vegansk burger med champignon og nødder!

Champignon er en ynglingsspise for mig. Champignon er en sporeplante/en svamp. Champignon er den svamp der spises mest, over hele verden. Champignon vokser vildt i store dele af verden, den lever af organisk materiale fra andre planter eller som en snylter. 
Man begyndte at dyrke champignoner i kultur i det 17 århundrede. 
Noget af det geniale ved champignon, er at den har en mild smag rå, og denne smag bliver forstærket når den tilberedes. 



Ingredienser til cahmpignonburger:
500 g. champignon
1 dl. persille
olivenolie til panden
2 store løg
3 fed hvidløg
2 dl. brødkrummer
3 spsk. tahin
100 g. nødder (jeg brugte hasselnødder)
3 spsk. tamari
1 spsk. oregano
ca. 3 dl. hvedemel
slat og peber

Skyl og skær champignonerne i halve, skyl persillen og put det hele i blenderen. (tilføj evt. en spsk olie, så er det nemmere at blende det) Blend til en tyk masse. Stil til side. hak løg og hvidløg og varm en pande op med lidt olie, svits løg og hvidløg i ca. 5 min. Hak nødderne groft. Bland champignonmassen og løgene sammen i en skål. tilsæt brødkrummer, tahin, nødder, tamari og oregano. 
Nu har du en fars som er meget løs i det. Tilsæt 2 dl. mel, rør det hele godt sammen og sæt farsen i køleskabet i ca. 45 min. Når du tager farsen ud, tilsæt da den sidste dl. mel, og smag til med salt og peber. Varm en pande op og form og steg bøfferne til de er gyldne. Farsen kan godt virke meget våd, men de bliver for tunge hvis man tilsætter mere mel, så vend bøfferne når du kan mærke at de har fået stegeskårpe. De her bøffer smager bare fantastisk i en burger (:


Og på rugbrød dagen efter (:

0 kommentarer:


Velkommen til Pablos Corner (:

Jeg er blevet vegetar for ca. 3 år siden, og er for nylig begyndt at leve vegansk. Jeg har en passion for grøn mad. Jeg elsker at stå i mit køkken og eksperimentere, smage til og finde på nye retter. Pablo og jeg bor i det sydfynske, hvor vi har både strand, skov og drivhus tæt på.
Til hverdag læser jeg til socialrådgiver, hvilket jeg også brænder meget for.
Denne blog vil handle om grøn livsstil, og alt hvad dertil kommer. Dyrenes velfærd, veganske produkter, kærlighed til naturen og meget andet. Du skal være vekommen til at komme med forslag til emner som kunne være interessante at skrive om.

De kærligste hilsner fra Pablos Corner.