tirsdag den 7. august 2012

Vanillekage med chokoladestykker.....

I søndags sad jeg og var rimelig doven, men havde lyst til noget sødt... Så kom jeg i tanke om at jeg lige havde købt nogle lækre vanillestænger. Vanille kommer fra vanilleorkideen, planten stammer oprindeligt fra Mexico og den kræver ret gode vækstbetingelser, man kunne ikke få dem til at blomstre andre steder. Vanille var derfor et meget dyrt og eksklusivt krydderi. Vanillen kom til Europa med spanierne omkring år 1520.

 Nå, men gad heller ikke gå ud og handle og det endte altså med at blive til denne nemme søndagskage (: 




Ingredienser:
3,5 dl. hvedemel
2 dl. sukker
3 tsk. bagepulver
3 spsk. olie (smagsneutral)
3 dl. plantemælk. (jeg brugte rismælk)
Kernerne fra 2 vanillestænger
150 g. mørk chokolade
1-2 tsk. kanel.




Tænd ovnen på 200 grader. Bland alle de tørre ingredienser i en skål. Tilsæt olie og plantemælk. 
Riv halvdelen af chokoladen på den fine side af rivejernet og hak resten groft med en kniv. (Dette vil give lækre store chokoladestykker rundt omkring i kagen) Tilsæt chokoladen og bland det hele med en elpisker til dejen er jævn. Bag kagen midt i ovnen på varmluft i ca. 20 min. Hold øje med kagen undervejs!

Serveres evt. men lidt frugt og planteflødeskum (:





0 kommentarer:


Velkommen til Pablos Corner (:

Jeg er blevet vegetar for ca. 3 år siden, og er for nylig begyndt at leve vegansk. Jeg har en passion for grøn mad. Jeg elsker at stå i mit køkken og eksperimentere, smage til og finde på nye retter. Pablo og jeg bor i det sydfynske, hvor vi har både strand, skov og drivhus tæt på.
Til hverdag læser jeg til socialrådgiver, hvilket jeg også brænder meget for.
Denne blog vil handle om grøn livsstil, og alt hvad dertil kommer. Dyrenes velfærd, veganske produkter, kærlighed til naturen og meget andet. Du skal være vekommen til at komme med forslag til emner som kunne være interessante at skrive om.

De kærligste hilsner fra Pablos Corner.