søndag den 5. august 2012

Vegansk spaghetti med "kødsovs"!


En af mine ynglingsretter som kødspiser var helt klart spaghetti med kødsovs, især når men lillebror lavede den (: 
Det er en ret jeg tit har savnet efter jeg valgte kødet fra, da det var en af de få kødretter jeg faktisk rigtig godt kunne lide. Jeg  har over længere tid eksperimenteret med at lave en erstatning til kødsovsen, og syntes jeg har ramt den meget godt. Da jeg lavede den til aftensmad i går, sagde de to kødspisere der var med, at de ikke på nogen måde syntes de manglede kødet!




Ingredienser til sovsen:

2-3 dl. grønne linser (evt. le puy)
2 løg
3 fed hvidløg
1/4 rød chili
2 tsk. karry
Oregano og basilikum efter smag
1 bakke champignon
1 rød peber
2 ds. hakkede tomater
1/2-1 dl. soya cuisine
Salt og peber
Lidt god olivenolie til at svitse løg osv. i
Evt. 1 tsk. røget paprika. (giver lidt røgsmag)

Kog linserne i rigeligt vand i ca. 35 min. Hak løg. hvidløg og chili og svits dem i lidt olivenolie i en mellemstor gryde. tilsæt karryen og lad den svitse med i nogle minutter. Tilsæt de hakkede tomater. rens og skær champignonerne i tynde skiver og tilsæt dem. Skær den røde peber i tern og tilsæt også dem. Tilsæt linserne og lad hele herligheden simre i et kvarters tid. Smag til med salt og peber, og tilsæt til sidst soya cuisine som vil jævne sovsen (:  Server med en lækker pasta/spaghetti og en grøn salat.



Det kan være lidt svært at få sovsen til at blive tyk, og den kan godt virke lidt vandet. Her bruger jeg Soya cuisine af mærket Naturli, den jævner rigtig godt syntes jeg.

Ellers kan jeg varmt anbefale "fløden" fra Oatly, som er et hvedeprodukt. Den er også helt perfekt til jævning. 














0 kommentarer:


Velkommen til Pablos Corner (:

Jeg er blevet vegetar for ca. 3 år siden, og er for nylig begyndt at leve vegansk. Jeg har en passion for grøn mad. Jeg elsker at stå i mit køkken og eksperimentere, smage til og finde på nye retter. Pablo og jeg bor i det sydfynske, hvor vi har både strand, skov og drivhus tæt på.
Til hverdag læser jeg til socialrådgiver, hvilket jeg også brænder meget for.
Denne blog vil handle om grøn livsstil, og alt hvad dertil kommer. Dyrenes velfærd, veganske produkter, kærlighed til naturen og meget andet. Du skal være vekommen til at komme med forslag til emner som kunne være interessante at skrive om.

De kærligste hilsner fra Pablos Corner.