tirsdag den 11. september 2012

Vejen til Veganisme!

Jeg har over nogle år været vegetar, og en aften til en familiefest sagde min sidemand pludselig "jamen spiser du stadig ikke kød, altså hvor længe har du tænkt dig at lade være med det?". Jeg tænkte, det var da et underligt spørgsmål, jeg skal da aldrig mere spise kød. Det sagde jeg så, hvorefter sidemanden siger "nårh jeg troede ellers det var sådan en salgs udrensningskur du var igang med".....  men jeg var på det tidspunkt kun nået til at vælge kødet fra. 

Nu har jeg taget valget om at blive veganer, nu bliver jeg spurgt hvad en veganer er, når jeg så fortæller at jeg har valgt alle de animalske produkter fra siger de fleste "Gud nej, hvad skal du så leve af?"......Jeg har lyst til at svare, at jeg skal leve af det som virker mest naturligt for mig at leve af! Plantebasseret føde!

Det er som om veganismen sneg sig ind på mig, det føltes bare mere og mere forkert at spise produkter der kommer fra dyr. Og hvad skal man så svare når man bliver spurgt om hvorfor man har taget valget at blive veganer. Ja for mig vil svaret være at jeg har respekt for liv. Jeg syntes kødindustrien er ond, og uden empati for de levende væsner de slår ihjel. Jeg syntes det giver mening for mig at leve som veganer, min krop og mit sind  fungere bedre, jeg er mere frisk og mere velafbalanceret!


Jeg skal dog ikke være bleg for at indrømme, at det ikke var et let valg. Jeg tænkte meget på hvad jeg skulle spise i stedet for ost og smør. Hvordan med at lave desserter uden fløde osv. Men der er så mange lækre alternativer som er 100 procent plantebasseret! Nu kan jeg endelig sige "jeg er veganer"! Og det er bare et af de bedste valg jeg har taget i mit liv!


Nu jeg nævnte desserter uden fløde, så lavede jeg den lækreste veganske chokolademousse i weekenden, jeg fandt opskriften på Månebarnets blog. Prøv den, den er alt for lækker. Du skal bruge:

300 g. silken tofu
3 spsk. kakaopulver.
3 spsk. sirup
1 knivspids salt.
Ca. 80 g. mørk chokolade.

Blend tofu sammen med sirup og kakaopulver. tilsæt salt. Smelt chokoladen over vandbad og bland dette i tofublandningen. Lad desserten stå i køleskabet nogle timer før servering. Jeg valgte at lave små portioner i nogle miniskåle, da smagen er meget kraftig er en lille portion passende. 
Har lavet desserten to gange, første gang brugte jeg chokolade med en kakaoprocent på 60 og anden gang en med 70. Syntes klart den er lækrest med 60 % chokoladen, men det er jo efter smag og behag. Her er ihvertfald en nem og 100 procent vegansk dessert..... enjoy (:





0 kommentarer:


Velkommen til Pablos Corner (:

Jeg er blevet vegetar for ca. 3 år siden, og er for nylig begyndt at leve vegansk. Jeg har en passion for grøn mad. Jeg elsker at stå i mit køkken og eksperimentere, smage til og finde på nye retter. Pablo og jeg bor i det sydfynske, hvor vi har både strand, skov og drivhus tæt på.
Til hverdag læser jeg til socialrådgiver, hvilket jeg også brænder meget for.
Denne blog vil handle om grøn livsstil, og alt hvad dertil kommer. Dyrenes velfærd, veganske produkter, kærlighed til naturen og meget andet. Du skal være vekommen til at komme med forslag til emner som kunne være interessante at skrive om.

De kærligste hilsner fra Pablos Corner.